Hei älkää viitsikö
Jopa on kova kohu ja hälinä noussut entisen Kata Kärkkäisen,
mikä-hänen-nimensä-nykyisin-onkaan ympärille. Julkkis antaa nimensä ja (vaseti
meikatun) naamansa kampanjan käyttöön, ja ensimmäisen julkaistun ilmoituksen
jälkeen alkaa älämölö: Ei, minua ei saa saa sotkea tähän kampanjaan.
Ettei vain olisi koko kampanjan ideana, että joku julkkis
”suuttuu” joistain kampanjointiin liittyvistä ”väärinkäsityksistä” ja tällä
tavoin saadaan julkisuus maksimoitua? Iltapäivälehtien kansiin kun ei rahalla
pääse.
Huomasin ilmoituksen itsekin, kun se ilmestyi. Mietin
sekunnin verran, että hetkonen, onko Katalla tällainen menneisyys. Mutta kun
olin lukenut tekstin kokonaan, ei sekaantumisen vaaraa ollut. Ilmeisesti myös
FB-kaverini ja Twitter-seurattavani ovat sisälukutaitoisia, sillä jos joku
oikeasti olisi kuvitellut, että Kata Kärkkäinen paljastaa luurankoja
kaapistaan, olisi asiaa päivitelty sosiaalisessa mediassa heti aamusta alkaen.
Päivittely alkoi vasta, kun syyttelyt harhaan johtamisesta pullahtivat ilmoille.
Kuinka pitkälle mainostajat voivat mennä ihmisen
hämäämisessä? Miten härskejä esimerkkejä pitää nousta päivänvaloon ennen kuin
ihmiset oppivat? Vai haluavatko ihmiset edes oppia, sehän edellyttäisi
ajattelua omilla aivoilla?
On ihmisen oma häpeä, jos ei jaksa keskittyä mainostekstiin
sen vertaa, että ymmärtäisi sen oikein. Mutta ongelma on kansakunnan kokoinen,
jos näitä helposti huijattavia, omaa laiskuuttaan linssiin viilattavia alkaa
olla joka kymmenes, joka seitsemäs… vaikka jonkun puolueen kannattajakunnan
kokoinen joukko.
Sitä paitsi Kata näytti tosi kauniilta ilmoituksen kuvassa,
vaikka hänet olikin leikkisästi meikattu pahoinpidellyn näköiseksi. Se oli
minusta paljon ällöttävämpi efekti kuin tämä nyt kohun mittasuhteet saanut väärinkäsitys.
Kommentit