Elämää suurempaa
Mikä elokuva
on viimeksi tehnyt sinuun vaikutuksen?
Ei siis ns.
paras elokuva, tosin vaikuttava elokuva voi olla myös paras elokuva. Elokuvan
synnyttämä tunne voi olla positiivinen tai negatiivinen, liikuttava tai
järkyttävä. Se on jotain, mikä tallentuu katsojan sisimpään. Muistamisen
arvoinen elokuva muodostaa ihan oman olotilan, jonka pystyy palauttamaan aina
leffaa muistellessa.
Halusin
palauttaa leffaelämyksen mieleesi, koska olen huolissani elokuvasta. Laadukkaat
televisiotuotannot ovat raivanneet elokuvan ylivaltaa suurten tunteiden
näyttämönä. Etenkin nyt kun tuotantokaudet on katsottavissa maksukanavilla
yhteen putkeen, jolloin tunnevaikutus vahvistuu, on elokuva hätää kärsimässä.
Enää ei tarvitse odottaa viikkoa ennen kuin saa tietää, kuka ampui JR:n.
Maailma
ympärillä muuttuu, eikä elokuva taide- tai viihdemuotona pysy perässä.
Elokuvatuotanto on paisunut pompöösiksi teollisuudeksi, jonka kalleus rajaa
pois suuret määrät lahjakkuutta. Pääsevätkö näkemyksiään toteuttamaan –
elokuvia tekemään – lahjakkaimmat, vai ne, jotka osaavat sitkeimmin kaupata
itseään?
Televisiodraamojen lisäksi elokuvan murhajaisissa on mukana peliteollisuus. Pelien parissa katsoja on aktiivinen toimija pelkän popcornin mäsäämisen sijaan.
Televisiodraamojen lisäksi elokuvan murhajaisissa on mukana peliteollisuus. Pelien parissa katsoja on aktiivinen toimija pelkän popcornin mäsäämisen sijaan.
Elokuva ei
ole ensimmäistä kertaa uhanalaisena. Television riemumarssi ihmisten
olohuoneisiin muutti pysyvästi vapaa-ajanviettotapaamme, ja suurin kärsijä löytyi
elokuvateattereiden hämäristä. Silloin elokuvaa yritettiin pelastaa kaiken
maailman laajakuvakikkailuilla. Sittemmin valkokankailla on kuultu kummia (Dolby
surround) ja nähty näkyjä (3D).
Mutta eikö
ensiapua pitäisi etsiä sisällöstä?
Toki
elokuvalle on plussaa, jos jokainen kuva on visuaalisesti harmoninen ja musiikki
saa ihon kananlihalle. Tuleepa mieleen eräs elokuva, jossa jo pelkästään
alkutekstit olivat niin mestarilliset, että koko muu raina olisi voinut olla
kevyempääkin huttua. Ei ollut. Joko arvaat, mikä ysärielokuva?
Mihin tämä
kaikki johtaa? Ihmisten tunnekäyrän stimulointiin tarvitaan aina vain raaempaa
väkivaltaa, aina vain häikäilemättömämpiä roolihahmoja ja aina vain enemmän
paljasta pintaa (Euroviisuja odotellessa).
Olen
kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että todelliset elokuvahelmet erottuvat
akanoista, koska niiden tarina onnistuu jäljittelemään oikeaa elämää niin
hyvin, että se koskettaa katsojaa. Tietenkään ei voida lähteä siitä, että
katsoja samastuu yksi yhteen elokuvan hahmoihin tai tapahtumiin. Tällöin
vaikuttavien elokuvien valikoimasta tipahtaisi pois genrekaupalla elokuvia.
Kukapa meistä edes haluaisi elää oikeasti kauhuelokuvia tai vaikkapa
historiallisten suurelokuvien sotaisia käänteitä. No ehkä jotkut.
Tarinankerronnan,
eli käsikirjoittajan varassa on myös sujuva dialogi, nokkelat sanailut ja
selkäpiitä jyystävät monologit. Minuun dialogit tekevät harvoin kummoista
vaikutusta. Jopa ylistetty Tarantino-talk on melko yhdentekevää. Ehkä
puheenparren osuvuus edellyttäisi, että olisin itse ollut joskus tilanteessa,
jossa pääsisin samoja sanoja paikoilleen asettelemaan. Hasta la vista beibet ja
muut ikimuistoiset onelinerit nousevat roolihahmojen ja niiden näyttelijöiden
tavaramerkeiksi, mutta eivät ne tee elokuvasta elämää suurempaa.
Mistä siis
resepti elokuvan pelastamiseen? Tunteista, sanon minä.
Vastaukseni
alussa esittämääni kysymykseen on Pride. Tositapahtumiin perustuva, lakkoilevat
brittiläiset kaivosmiehet ja seksuaalivähemmistöjen edustajat yhdistävä elokuva
vaikutti trailerin perusteella turhan nauramiselta ja hah-hah-hauskoja
homovitsejä viljelevältä pätkältä. Mutta tarkoin rakennetut kohtaukset ja
sopivan yliampuvat roolihahmot tekivätkin solidaarisuuden tunteesta lähes käsin
kosketeltavan, ja minuun se tunne vetosi.
Entä se
ysäri, jossa oli hienot alkutekstit? Tietenkin Brad Pittin ja Morgan Freemanin
tähdittämä Seitsemän.
Kommentit