Orpojen tavaroiden ostoskeskukset
Ennen 90-luvun lamaa kirppiksiä pitivät vain laupeudentyötä
harjoittavat järjestöt. 80-luvun rilluvuosien muinaisjäänteet saivat uuden
elämän kirpputoreilla. Joka kylästä löytyi toimintansa lakkauttanut teollisuusyritys,
jolta jäi tyhjä aaltopeltihalli leipäkoneiden, keinonahkatakkien ja
valittujenpalojen täytettäviksi.
Jo kansanmarkettiin sisään astuessa voi parin ensimmäisen
myyntipöydän perusteella päätellä, kannattaako matkaa jatkaa pidemmälle. Joistain
paikoista ohikulkijaan tarttuu vanhan, väsyneen tavaran lemu. Sitkeät kauppiaat
kiduttavat asiakkaita tyrkyttämällä heille surkeita tavaroitaan viikosta,
kuukaudesta ja pölykerroksen paksuuden perusteella jopa vuodesta toiseen.
Kirppishän ei oikeasti ole mikään tori, eikä edes basaari, siltä
puuttuu kaksi torielämään olennaisesti kuuluvaa elementtiä; raitis ilma ja
puheensorina.
Markkinamiesten ja -naisten kannattaisi tulla ulos konttoreistaan
tarkkailemaan, minkälaiset tuulet puhaltavat ruohonjuuritasolla. Kaksnelosesta
kasatuissa puuhäkkyröissä asuu myyntityön sielu. Kun olet vuokrannut itsellesi
viikoksi tai kahdeksi yhden kojun 150 samanlaisen joukosta, pitäisi tietenkin
keksiä, miten houkutella ihmiset kaivelemaan juuri sinun aarteitasi. Kaikki
keinot ovat sallittuja – kunhan et ripusta rytkyjäsi kirpputoria halkoville
käytäville, se on useissa paikoissa kardinaalimunaus ja ankarasti kielletty.
Yksi hyväksi havaittu keino on houkuttelutuote. Se on jokin
näkyvä (värikäs, isokokoinen, muuten vaan silmäänpistävä) tavara, jolle voi
laittaa sen verran korkean hinnan, ettei se mene ihan ensimmäisenä päivänä.
Hinta ei saa kuitenkaan olla liian korkeakaan, sillä myös sisäänvetotuote on
tarkoitus saada kaupaksi. Vain jetset-elämään sopiva mekko, vauvan
hyväkuntoinen merkkihaalari tai kotimainen tarjoiluastia pysäyttävät asiakasvirrat.
Joidenkin myyjien mielestä se, että tavara on käyttämätön,
on hyvä myyntivaltti käytettyjen tavaroiden markkinoilla. He tuhertavat
pienenpieneen hintalappuun hinnan lisäksi ”käyttämätön” ja mahdollisesti myös
ostopaikan. Samaa ”käyttämättömyyttä” symboloivat myös vaatteisiin jätetyt
tuotelaput ja avaamattomat pussilakanapakkaukset. Surkuhupaisia ovat ne
yrittäjät, jotka tiedottavat, kuinka paljon tavaran hinta olisi uutena –
harvemmat kuitenkaan paljastavat, kuinka paljon he itse ovat
alennusmyynnissä pulittaneet ko. vaasista tai farkuista.
Samalla hellyttävällä markkinointityön linjalla ovat ne
yritteliäät, jotka korostavat tuotteen tavaramerkkiä – oli se sitten aito tai
ei.
Paras houkutin on kuitenkin oikea hinnoittelu. Hyvää tavaraa
oikeaan hintaan on tarjous, josta ei voi kieltäytyä. Kirppiksillä käydään myös hintakilpailua.
Ainakin täällä Etelä-Karjalassa on otettu käyttöön vanha vaatehuonekikka;
hinnat ovat 7,90 tai 3,80. Heti näyttää halvemmalta. Jokseensakin epätoivoisen
kuvan itsestään antavat ne kauppiaat, jotka alentavat koko pöydän hinnat –50 %.
Hinnat olivat siis pielessä alun alkaenkin, kun kauppa ei käynyt.
Rehellisimmillään kirppis on poistolaarissa, josta saa ottaa
ilmaiseksi tavaraa mukaansa. Niitä kynttilänjalkoja, teepaitoja ja vhs-elokuvia
ei kukaan enää halua. Enää ei tarvitse esittää uutta, toimivaa ja kaunista. On
vain väsynyttä materiaa.
Kommentit