Tere perestroika
Kuva lainattu osoitteesta klisee.idbbn.fi |
Lappeenrannasta ei voi puhua mainitsematta rajan
läheisyyttä. Viipuriin oli ja on edelleen 60 kilometriä, rajalta vaivaiset 40.
Ennen sotia matka oli helpompi taittaa, kun oltiin vielä saman valtakunnan
osasia. Minun lapsuudessani muualta Suomesta kotoisin olevia peloteltiin
Parikkalassa kutostielle näkyvillä vartiotorneilla: siellä se Neuvostoliitto
on.
Omien vanhempieni ikäluokka kävi rajan toisella puolen
lähinnä halvan viinan perässä. Kosteita matkoja ei tarvinnut tehdä edes
Viipuriin, saati Leningradiin saakka, lähempänä rajan pinnassa sijaitsi
pahamaineinen Rättijärvi. Juomingit rahoitettiin myymällä YYA-hengessä purukumia
ja sukkahousuja. Purkkaa ja nailonia kylmän sodan mahtivaltion asukkaille?!
Neuvostoliitto piti kansalaisensa niin tiukassa otteessa,
ettei liikennettä juuri lännen suuntaan ollut. Niinpä pienessä rajakaupungissa
ei opiskeltu venäjän kieltä vielä 80-luvulla. Omaan lukiooni, nyt jo kuopattuun
Armilaan, venäjän ryhmä sentään saatiin niukinnaukin perustettua. Osaan
edelleen kyrilliset kirjaimet ja numerot viiteen saakka.
Glasnost ja perestroika taapersivat ensimetrejään siinä
vaiheessa, kun pakkasin kassini ja lähdin ns. maailmalle.
Ei Lappeenranta vieläkään ole täysin venäläistynyt. Kun
tulin kaupunkiin elokuun alussa, kaikui kaduilla suomen kielen rinnalla italia,
englanti ja somali ennen venäjää. Turistireissujen lisäksi osa naapureista on
kotiutunut kaupunkiin. Jo nyt meillä on huippu-urheilijoina, misseinä ja
opinnoissaan mainetta niittävinä nuorina Natalioita ja Alekseita. Lappeenrannan
teknillisessä korkeakoulussa, jota nykyisin yliopistoksi kutsutaan, on
kolmasosa opiskelijoista ulkomaalaistaustaisia.
Venäläisen ostovoiman vaikutusta kaupungin liike-elämään ei
kukaan yritäkään kieltää – kunhan eivät kaikkia mökkitontteja ostaisi.
Enemmän kuin kaupunkikuvassa, näkyy venäläisyys
liikenteessä. Venäläisin rekisterikilvin varustettuja autoja on jokaisella
parkkipaikalla, ja kutostien täyttävät rajaa kohti ajavat rekat. 2000-luvun
alun pulskina vuosina olisi autonkuljetusrekoista voinut helposti muodostaa
yhtenäisen letkan Lappeenrannasta Viipuriin – sen 60 kilometriä.
Kommentit