Rautainen työpari
Neljäs aluetoimitsijan viikko alkaa olla pulkassa, ja sen
aikana on tullut selväksi, että kaikesta verkottumisesta ja yhteistyökuvioista
huolimatta työ alueella on sangen yksinäistä puuhaa, sitä paljon puhuttua yksin
työskentelyä. Hakaniemestä löytyy satakunta työkaveria, joista valita, jos
haluaa kahviseuraa, mutta Lappeenrannan toimistolla voi viettää työpäivän
tapaamatta yhtään ihmistä.
Hiljaisen toimiston seiniä tuijottaessa tajusin, kuka on
nykyisin lähin työtoverini, jos lasketaan sillä perusteella, kenen kanssa tulee
vietettyä eniten aikaa.
Lähimmän työkaverini kotipaikka on Lappeenranta, mutta
juuret hänellä on Ranskassa. Hän ei ole kuninkaallinen, vaikka nimestä voisi
niin päätelläkin. Pituutta kollegallani on viisi metriä ja painoa reilun tonnin verran.
Ja työväenliikkeessä kun ollaan, tunnustaa toverini tietenkin punaista väriä.
Uskollinen työparini on Peugeot 407, tuo Ranskan lahja
maantieliikenteelle.
Mitähän työtavoistani kertoo se, että valitsin hänet
tiimiini puhtaasti ulkonäöllisistä syistä?
Aluetoimitsijan toimenkuva on liikkuvaista sorttia. Oman
toimistoni reviiriin kuuluu kaksi maakuntaa, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso.
Niiden välillä tulee suhattua aikaa ja kilometrejä säästelemättä. Eivätkä
välimatkat ole täällä edes kovin pitkiä Pohjois-Suomeen verrattuna. Täällä
alueen päästä päähän, Simepleeltä Kotkaan on alle 200 kilometriä.
Vaikka rautainen työkaverini on selkeästi suorittavan
portaan duunari ja minä esimiesasemassa, olen pahasti riippuvuussuhteessa hänen
työkunnostaan. Jos työparillani on röörit tukossa, ei minullakaan ole asiaa
työpaikalle. Auta armias, jos kamulta käy ravinto vähiin. Verensokerit eivät
laske, mutta matkaan tulee täysi stoppi.
Työparillani on ollut isompaa kremppaa tasaisesti noin
vuoden välein – ja ne kremapt muuten maksavat. Jos työnantaja osallistuu
työntekijöiden terveydenhuollon kuluihin, voisiko työehtosopimukseen ujuttaa
myös työsuhdeautokorjaamon? Huolto kerran vuodessa työnantajan piikkiin ja isoista
remonteista tukkualennus.
Kommentit