Tekee niin hyvää
Olen allerginen julkkisvetoisille rahankerjuukampanjoille. Paiseita
aiheuttaa se, että julkisuuden henkilön panos (antaa naamansa/esiintymisensä) on arvokkaampi kuin mattimeikäläisen (rahalahjoitus). Joku ilkeämpi
voisi myös haluta arvioida julkkisten hyväntekeväisyyden pyyteettömyyttä, mutta
minä en jaksa moisella lisätä syyhyäni
Toinenkin kestoinhokkini liittyy julkisuuteen. Nenäpäivä- ja
Hyvä joulumieli -keräyksissä luvataan, että suurimpien summien lahjoittajat
saavat nimensä telkkarin ruutuun. Tarjous näyttää vetoavan lähinnä yrityksiin,
jotka saavat ikään kuin mainosaikaa tekemällään sijoituksella. Paikoin lahjoittaminen
voi tietty liittyä myös verosuunnitteluun. Nykyisin lahjoittajien
julkisuushakuisuus ei rajoitu yksin tuskaisten makasiinilähetyksien tarjoamaan
näkyvyyteen, röyhkeimmät julkaisevat lehdistötiedotteen, kun ne ovat tehneet
lahjoituksensa. Esimerkiksi peliyhtiö Supercellin kolmen miljoonan lahjoituksen
lastensairaalalle olisi ollut tyylikkäämpi hoitaa hiljaisuudessa.
Lastensairaalan ympärillä käyty keskustelu on virkistänyt pitkään paikoillaan soutanutta hyväntekeväisyysdebattia maassamme. Facebook-kaverini
kilahti, kun julkaisin aikajanallani lastensairaala-kriittisen kirjoituksen.
Tajusin vastalauseita lukiessani, että lastensairaalan rahakeräys ei ole
minulle niin tärkeä asia, että kiihtyisin puolusta tai vastaan. Ja siihenhän
koko hyväntekeväisyyden idea perustuu: vapaaehtoisuuteen. Saan ihan itse
päättää, mikä on minulle tärkeää – sanoivat kaduilla saalistavat feissarit mitä
tahansa.
Minulla on toki kanta lastensairaalan rahoittamiseen; vanhenen mieluummin sosialidemokraattisessa hyvinvointiyhteiskunnassa kuin
Amerikka-henkisesti lahjoitusvaroin kasattujen terveyspalvelujen varassa.
Rahaa lahjoittava ihminen tahi instanssihan
pääsee helpolla. Lompakon tai nettipankin avaaminen on paljon pienempi ele kuin
oman aikansa antaminen vapaaehtoistyöhön. Unohtaa ei myöskään sovi sitä, että omasta "hyväntekeväisyydestä" saatu hyvä mieli ei ole rahalla mitattavissa.
Kommentit