Hei, opettajat, jättäkää ne lapset rauhaan
Joskus kuumimpaan lama-aikaan minuun iski eksistentiaalinen
kriisi. Halusin tehdä elämässä jotain tärkeää, eikä sillä hetkellä opiskelemani
viestintäala tuntunut sellaiselta. Ehkä asiaa olisi voinut harkita jo ennen
kuin taistelin itseni opiskelupaikkaan, johon oli satoja muitakin hakijoita.
Kun mietin asiaa opiskelijaboksissani, tulin siihen
lopputulokseen, että kaikkein merkittävin asia maailmassa olisi ruuan
tuottaminen. Sen verran itsekritiikkiä minulle oli kuitenkin päässyt
muodostumaan jo pariinkymmeneen ikävuoteen mennessä, etten kuvitellutkaan
pärjääväni lehmienviljelyhommissa. Toiseksi tärkein ammatti olisi opettaja, erityisesti
ala-asteen ykkös–kakkosluokkien ope, joka opettaa lapsille elämän tärkeimmän
taidon; lukemisen.
Pääsin ammatinvalintapsykologin puheille, ja ammattiammattilainen
otti toiveeni todesta. Täytin kysymyspatteriston, jossa selvitettiin
soveltumistani opettajan sankarinhohtoiseen ammattiin. Tulokset olivat
ikimuistoiset: Olisin erilainen, mutta oikein hyvä opettaja. Työhön väistämättä
liittyvät elementit – rutiinit ja lapset – eivät kuitenkaan sopisi minulle.
Hylkäsin siis haaveeni, ja jatkoin medianomin opintoja.
Opintojeni ohella päädyin opiskelijajärjestötoimintaan, ja
sitä kautta töihin SAK:hon. Vuosikymmenen, ylikin, viestinnän parissa
työskentelyn jälkeen olen nyt siirtynyt järjestötöihin, aluetoimitsijaksi.
Eilen illalla yhdeltä työreissulta palatessani tajusin, että
olen sittenkin päässyt opettajan hommiin.
Näissä töissä pääsee säännöllisesti kateederille puhumaan.
Toisinaan aiheena ovat työllisyysnäkymät, toisinaan ay-liikkeen kannat
koulutukseen tai infrastruktuuriin. Vaikken saakaan opettaa ketään lukemaan,
jaan tietoa monesta muusta tärkeästä asiasta. Kuulijajoukko voi olla mitä
tahansa viiden ja viidensadan väliltä. Tiedon jakamisen lisäksi suoritan
tiedonhankintaa, sillä en edelleenkään tiedä kaikkea edes SAK:n substansseista.
Kuuntelijoiden kanssa käydyt keskustelevat ne vasta mielekästä tiedonhankintaa ovatkin.
Hankittu tieto jalostuu PowerPointeille ja tulostuu ulos aina uuden kuulijajoukon
edessä.
Kommentit